Decrease font size Default font size Increase font size

Kursus Bahasa Isyarat Malaysia

Print

Kerajaan Negeri Johor sangat komited dalam merealisasikan Pekeliling Perkhidmatan  Bil 3 tahun 2008 iaitu  pelaksanaan dasar 1% peluang pekerjaan dalam perkhidmatan awam kepada Orang Kurang Upaya (OKU). Ini diperkukuhkan melalui  Pembentangan  Bajet 2011 oleh Y.A.B Menteri Besar Johor  di bawah inisiatif  Membangunkan Sosioekonomi Secara Inklusif, golongan OKU diharap turut sama diberi peluang menyumbang kepada pembangunan ekonomi negeri.

Sehingga Disember 2011, Sejumlah 4,490  OKU berdaftar di Negeri Johor. Sebanyak 354 OKU berdaftar tergolong dalam masalah pendengaran.  Kekangan komunikasi akan menyukarkan golongan ini  untuk bersaing bagi merebut tempat di sektor awam mahupun swasta terutamanya yang melibatkan sesi temuduga.

Selain daripada itu, kursus ini juga adalah sebahagian daripada usaha kerajaan  bagi memberikan perkhidmatan yang lebih baik dan mesra OKU apabila berurusan dengan komuniti pekak di Negeri Johor khususnya.

Objektif kursus :-

  1. Memberi perkhidmatan yang lebih mesra OKU dikalangan pegawai-pegawai kerajaan apabila berurusan terutamanya kepada mereka yang terlibat di bahagian khidmat pelanggan, unit latihan dan sumber manusia.
  2. Memberi kesedaran kepada pihak majikan (swasta) agar dapat memahami dan mengaplikasi penggunaan bahasa isyarat untuk memenuhi keperluan komunikasi dengan lebih baik dan berkesan dengan pekerja OKU pekak bisu.
  3. Memantapkan pemahaman dan skil peserta kursus yang pernah mengikuti Kursus Bahasa Isyarat Malaysia (Asas) untuk berkomunikasi dengan golongan pekak-bisu.
  4. Memberi pendedahan, minat dan keyakinan kepada peserta untuk mendalami Bahasa Isyarat Malaysia (BIM).

Kursus Bahasa Isyarat Malaysia diadakan adalah untuk  memantapkan barisan hadapan jabatan- jabatan kerajaan bagi memperlihatkan keberkesanan pemberian bantuan kepada golongan OKU. Oleh yang demikian, Kursus ini secara tidak langsung memberi nilai tambah kepada penjawat awam serta merupakan salah satu faktor penyumbang kepada perkhidmatan mesra OKU di jabatan- jabatan kerajaan. 

Sehubungan dengan itu, kursus Bahasa Isyarat Malaysia dilaksanakan pada setiap tahun bermula pada tahun 2011 dan menjadikan kursus ini sebagai  program tetap dalam melatih kemahiran (Soft Skill) penjawat awam terutamanya yang bertugas di kaunter khidmat pelanggan. Pada tahun 2015, seramai 28 orang peserta kursus telah menjalani kursus secara Intensif bermula 12 April sehingga 13 Oktober 2015 dan berjaya membantu pelanggan khususnya golongan OKU pekak di jabatan masing-masing.

Secara keseluruhan, seramai 376 kakitangan awam yang berkhidmat di bahagian khidmat pelanggan telah menghadiri kursus Bahasa Isyarat Malaysia bermula tahun 2011 sehingga 2018 yang terdiri daripada pelbagai jabatan iaitu sektor kerajaan persekutuan, kerajaan Negeri serta pihak agensi kerajaan.  Peserta- peserta ini dapat menggunakan kemahiran yang ada bagi memberi pekhidmatan yang mesra OKU iaitu boleh berkomunikasi dengan pelanggan OKU seterusnya dapat memahami dan menyelesaikan masalah OKU pekak berkenaan.

Copyright © 2019 YAYASAN PEMBANGUNAN KELUARGA DARUL TA'ZIM. All Rights Reserved.
Paparan terbaik menggunakan pelayar Internet Explorer 8.0 atau Mozilla Firefox atau Google Chrome dengan resolusi skrin 1024x768.